fredag 23. august 2013

Nedover Lofoten 1 - Henningsvær

Så er ferien sammen med Turid over. Turid har startet på jobb og jeg har begynt å bevege meg sørover. Jeg har bestemt meg for å kjøre nedover Lofoten og ta ferga fra Moskenes over til Bodø enten søndag eller mandag. Ingenting er planlagt på forhånd. Jeg ønsket rett og slett å ta avgjørelsene under veis hvor og når jeg skulle overnatte. Det er gode værmeldinger til helgen nede i Lofoten, men da jeg startet fra Bjerkvik var alt grått og trist og regnet øset ned. Og regne fortsatte det med å gjøre til jeg neste var fremme i Svolvær, men pent vær var det fremdeles ikke. Jeg tok meg noen småturer både i Svolvær og i Kabelvåg der vi bodde i fjor, men siden været fremdels var nokså surt, kjørte jeg videre til Henningsvær





Ikke alt er like godt vedlikeholdt i Henningsvær heller. Bygget er sikkert verneverdig.


Jeg gikk meg deretter på disse vakre skapningene. Frister absolutt ikke med et bad i sjøen nei





En av grunnene til at jeg hadde lyst tilbake til Henningsvær, var at jeg hadde kjøpt meg en figur der i fjor som jeg har likt veldig godt. Butikken hadde flere av samme merke, så jeg hadde lyst innom og se om jeg skulle unne meg en i år også. Det var langt ut på ettermiddagen da jeg nærmet meg der butikken var. Dessverre husket jeg litt feil, og gikk inn i feil butikk - Mannfolkparkering som har drops etc. Gikk der lenge og surret før jeg skjønte at det ikke var rette butikken og da jeg endelig gikk ut var kl 1601 og den rette butikken som lå rett ved siden av var stengte. M.a.o ett minutt for sent ute, men der sparte jeg meg noen hundre kroner.


Etter den mislykkede handlerunden, gikk jeg først oppom og så på kirka før jeg gikk opp til masta og utkikksplassen over Henningsvær. Etter det gikk jeg rundt på fotosafari i Henningsvær som er en fantastisk by å gå rundt med kamera.











Et herlig fargespill på husene



Et flott parkering forbudt skilt






Veien ut til Henningsvær er ikke akkurat en autostrada. Den er så smal at mange plasser er det kun plass til en bil i banen, så fort går det ikke på den veien







Legger med et bilde av kirka i Kabelvåg. Kom meg ikke inn i kirka, da det var begravelse der første gangen jeg kjørte forbi og deretter stengte kirka da begravelsen var avsluttet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar