torsdag 13. juni 2013

Thai mat

Jeg var veldig spent på maten i Thailand før jeg kom her. Det var veldig mye positiv jeg hadde hørt, men samtidig at noe av maten kunne være noe spesiell for oss nord europeere. For mitt vedkommende har matopplevelsen vært uten unntak positiv. Spesielt på et par av utfluktene fikk vi mat som trigget samtlige smaksorganer iallefall jeg har. Og her i Bang Niang har jeg lagt min elsk på ulike Thai supper - som denne her som jeg har kjøpt meg noen ganger. Dette er Grønn karrisuppe med kokosmelk. Ofte ligger det et lite rødt skjær på toppen - chilli. En virkelig nydelig suppe.

Og morsomt har det også vært å gå på markedene. Til og begynne med var jeg livredd for å kjøpe noe som helst - i frykt for å få magetrøbbel. Sist jeg var på markedet kjøpte jeg pinneretter fra flere av buene. Og det kan jeg si; Jeg har ikke vært i nærheten av å ha noe trøbbel med mage i det hele tatt her. Og jeg bruker som regel å være bort i noe magetrøbbel nesten ALLTID når jeg er på sydligere breddegrader. Det er som han svenske guiden sa da jeg snakket om kjøtt og fisk som lå rett på bordet på markedet og fluer, fugler og hva som helst kunne berøre maten; "Det fungerer jo godt tross alt på denne måten for folk her, og dessuten er det nesten ikke allergi her nede". Så kanskje er den sterile måten vi oppe i nord behandler alt på, skadelig for oss til syvende og sist. For hjem er det nesten blitt et unntak hvis man ikke er allergisk mot noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar